dimecres, 30 de juny del 2010

Ni sempre benvinguts, ni sempre ben trobats

Fa unes nits, passejava pels voltants de casa els pares, negra nit, però veient-hi ben clar. Hi havia alguna cosa que corria pel terra, fent cercles al voltant d'una farola, ensumant el terra. Un eriçó! Ben bonic i ben cec: cada vegada repetia recorregut i ensopegada contra el llum del carrer. Explicat és mig còmic però aplicat a la vida real és alguna cosa bastant pitjor. Sobretot des del punt de vista del que ensopega.

Després d'un dia horitzontal, d'aquells on vas enllaçant coses planerament, pensava en horitzons. En com apareixen i com els perseguim. O com els abandonem al seu destí. Poden, un cop abandonats, passar a ser d'algú altre? Welcome, la pel·lícula de Philip Lioret en la que Vincent Lindon ensenya a nedar un immigrant il·legal kurd amb el ferm propòsit de creuar el Canal per arribar al Regne Unit, parla d'això: dels horitzons que un persegueix, els que abandona, però també de la possibilitat de recuperar-los abans no sigui massa tard. Ho fa amb un realisme cínicament conmovedor: te n'adones de com n'estem d'impermeabilitzats als somnis dels altres, d'aquesta gent que arrisca la seva vida a tot o res per assolir un horitzó. Calais és un cementiri d'horitzons i  el personatge de Firat Ayverdi s'hi rebel·la: vol arribar a Anglaterra i tornar a veure la noia que estima i casar-s'hi. Al voltant del seu, planegen la resta d'horitzons dels personatges.

A pesar de l'impermeable, però, Welcome no deixa indiferent. En tot cas, deixa tocat a causa de la consciència que prens de la indumentària que has incorporat i arrossegues... El guió és d'engranatge emocional creixent i gens fàcil. El sostenen bones interpretacions i una fotografia de retransmissió de la vida. Costa, al principi, veure l'home que hi ha al darrera del pectorals i les revistes de paper cuixé - Lindon encara apareix a Hola com l'ex etern de Carolina, la de Mònaco-. Després, en canvi, te n'adones que aquesta falta d'encaix que sents com espectador, li va bé i tot al personatge. Tant com trobar-se un immigrant kurd de disset anys és cabdal per a aquest monitor de natació de Calais per aprendre que com que els horitzons no sempre et donen la benvinguda, no està de més de sortir-los al pas. O de tornar-los a posar l'ham. Sigui com sigui, Calais és un cementiri d'horitzons i el cel gris que obliga a apaisar-se la línia blava del Canal, dóna fe que perseguir-los no és necessàriament fàcil.